Kundecase
Smart modul hjelper Jula med å planlegge personalet
Hvem tar kassa? Hvem har ansvaret for infodisken? Og hvem spiser lunsj når? Takket være en fleksibel modul på intranettet kan varehuskjeden Jula nå planlegge hele arbeidsstokken i detalj.
Bakgrunn og utfordringer
"Vi trengte en felles løsning"
Familiebedriften og varehuskjeden Jula har et intranett som brukes flittig av de ansatte i de 136 varehusene i Sverige, Norge, Finland og Polen. Intranettet er bygget i Sitevision og kan nås via datamaskiner, butikkhåndholdte enheter og personlige enheter.
- "Som offentlig ansatt får du nyheter og informasjon her, som ansatt i varehuset blir intranettet et arbeidsverktøy som støtter det daglige og praktiske arbeidet", forklarer Carl-Johan Edberg, prosjektressurs i Jula.
Det Jula manglet, var et felles sted der de også kunne planlegge og detaljplanlegge arbeidsstyrken i hvert varehus. For å dekke behovet hadde noen varehus begynt å bygge opp egne funksjoner, noe som ikke var en bærekraftig løsning i det lange løp.
- Vi trengte en felles løsning som kunne utvikles sentralt. Vi ønsker at virksomhetene våre skal samarbeide så mye som mulig, slik at vi kan lære av hverandre og utnytte stordriftsfordelene, forklarer Carl-Johan Edberg.
Løsning
Detaljert planlegging av de ansattes stillinger
Løsningen var en spesialutviklet modul knyttet til intranettet. Takket være funksjonen, som ble utviklet i samarbeid med Consid, kan Jula nå planlegge personalet på en smidig måte. På den respektive butikksiden kan butikksjefen planlegge de ansattes posisjoner i detalj. Hvis Lisa skal stå i kasse 1 mellom kl. 09.00 og 12.00, ta lunsj mellom kl. 12.00 og 13.00 og deretter ta infodisken på ettermiddagen, ja, da står det der.
- Nå kan du finne ut nøyaktig hvem som jobber en bestemt dag og hvor lenge. Vi ser alle som er på jobb, noe som gjør det enklere å planlegge dagen og å omrokkere når noen har blitt syke.
I tillegg, sier Carl-Johan Edberg, er grensesnittet enkelt å jobbe i. Og modulen er som sagt lett tilgjengelig via datamaskin, PDA og mobiltelefon.
"- Fordi alle vet hva de skal gjøre, kan vi gjøre jobben vår mer effektivt. Alle er på rett sted til rett tid, og du trenger ikke å gå og se på et papir på lageret for å finne ut hva du skal gjøre."
Carl-Johan Edberg, prosjektressurs hos Jula
REsultat
"Vi kan gjøre jobben vår mer effektivt"
Det de er mest fornøyd med, forklarer Carl-Johan Edberg, er at verktøyet er så fleksibelt. All informasjon som trengs, er lett tilgjengelig for alle ansatte, på ett og samme sted.
- Det har blitt utrolig godt mottatt av de ansatte, akkurat som hele intranettprosjektet. Det er mobilt, tilgjengelig og enkelt å bruke. Uansett hvem vi snakker med, føler alle at vi som selskap har tatt et stort steg, sier han.
I tillegg til å gi god oversikt og smidig planlegging bidrar modulen også til en mer effektiv arbeidsdag.
- "Fordi alle vet hva de skal gjøre, kan vi gjøre jobben vår mer effektivt. Alle er på rett sted til rett tid, og man slipper å gå og se på et papir på lageret for å se hva man skal gjøre, sier han og fortsetter:
- "Denne kontrollen og oversikten over oppgavene gjør det også enklere å lage rutiner og dokumentasjon. Da kan vi støtte varehusene på en bedre måte.
Tagger
Dele