Kundecase

Tydelig og trygt – alfa og omega for a-kassans medlemmer

– De som søker seg til oss er i en utsatt situasjon, og derfor var det viktig at vårt nye nettsted ble tydelig og innbydende. Medlemmene skal lett finne frem og vite at vi er her for dem, forklarer Yesinde Aluko, kommunikasjonssjef for Kommunals a-kassa.

Men hva, ifølge henne, var egentlig greia med Sitevision?

Kommunals a-kassas webbplats i dator och mobil

Bakgrunn og utfordring

Kommunals a-kassa har hver dag kontakt med mennesker som akkurat har mistet jobben. Hvordan møter man et menneske som må ta til seg mye informasjon, men som er i en situasjon der det er ekstra vanskelig?

– Vår høyeste prioritet var å gjøre nettstedet tydelig. Vi ville ha en enkel, responsiv web med tydelige innganger. Medlemmene skal føle at vi loser dem gjennom prosessen, forteller Yesinde Aluko.

Yesinde Aluko

Løsning

«Redigerer mye mer selv nå»

Etter å ha jobbet i et ordentlig vanskelig verktøy som manglet håndbøker og som få av de ansatte var kjent med, var det også viktig at verktøyet var brukervennlig.

– Flere av webbyråene vi var i kontakt med hadde Sitevision og snakket veldig godt om det.

Og nå, med fasiten i hånden, er Yesinde Aluko og kollegene hennes helt enige.

– Det er enkelt å flytte på og endre innhold, vi kan redigere mye mer selv nå. Det finnes en fleksibilitet og samtidig tydelige begrensninger, slik at du ikke ødelegger grunnopplegget. Selv de ansatte som ikke er inne så ofte, finner raskt rett vei, forteller Yesinde Aluko.

Tilgjengelighetstest – på auto

Kryss av for brukervennlighet. Og kryss av for smarte funksjoner.

– Takket være innebygde tilgjengelighetstester er det enklere å oppfylle tilgjengelighetskravene. vis vi har gjort noe som er uforenlig med direktivet – det kan handle om farger og kontraster – flagges det for det.

En annen finesse er telleren som er opprettet for nettstedet, som hjelper medlemmene med å raskt regne ut hvilken refusjon de får.

– Det finnes mye uvitenhet om a-kassans vilkår. Budskapet i media er mange ganger at du får 80 prosent av lønnen. Man glemmer å nevne at ulike vilkår gjelder, så for oss handler det ofte om å ta knekken på misforståelser. Telleren gjør at vi kan håndtere medlemmenes forventninger på en mye bedre måte, forteller Yesinde Aluko.

Et medmenneskelig nettsted

Og slik var det med tonaliteten. Betydningen av at det skulle bli et medmenneskelig nettsted.

– Forsikringen kan oppleves som vanskelig, og da gjelder det at vi formulerer oss på en enkel og hyggelig måte. Vi har jobbet mye med tonaliteten og har testet innholdet på mange forskjellige personer. Hvis resultatet ikke var bra, satte vi oss ved tegnebordet og begynte på nytt.

Resultater

Nå er dere i mål. Og det høres ut som om dere er fornøyde?

– Vi er veldig fornøyde! Vi fikk det vi ville ha, et tydelig nettsted med tydelige innganger og et forståelig og enkelt språk med hyggelig tonalitet. Vi klarte det.

En annen stolt kvittering for at Kommunals a-kassa lyktes, er at de kapret prisen i Sitevision Awards, i kategorien «Beste markedsførende nettsted». Hvordan begrunnelsen lød? Slik.

Sitevision Awards 2022
– beste markedsførende nettsted

Vinneren av kategorien «Beste nettsted med markedsførende formål» har en medmenneskelig tone og ekstra stort fokus på brukernes behov.

Nettstedet gir brukerne informasjonen og instruksjonene de trenger på en enkel og forståelig måte.

Og vinneren har lykkes med å knekke koden for å levere riktig budskap, på riktig måte til brukerne i en vanskelig situasjon.

Tagger

Dele