Kundecase
Én plattform uavhengig av andre systemer
Å samordne fem ulike intranett til ett enkelt intranett, for drøyt 2000 ansatte fra ulike land – hvordan fungerer det? Glimrende, konstaterer industrihandelsbedriften Alligo.
Bakgrunn og utfordring
Da Swedol-konsernet og tre TOOLS-bedrifter skulle danne en felles organisasjon – Alligo – var vi midt i pandemien. En ny organisasjon med virksomheter i Sverige, Norge og Finland skulle stå klar i løpet av et halvt år uten at man kunne møtes og bli ordentlig kjent med hverandre. Uten samtalene ved kaffemaskinen. Behovet for informasjon var enormt, det ble travelt å få til et felles intranett.
Én felles plattform
Fem eksisterende intranett, på ulike plattformer og med ulike strategier og tankegang for målgrupper, skulle altså samordnes til ett. Og det raskt.
– Det var ekstremt viktig for oss å få utlevert informasjon. Samtidig som vi skulle presentere nye sjefer, tanker og strategier for hele virksomheten og fortelle hva som skjedde fra en dag til den neste, rådet det reiseforbud mellom landene. Vår høyeste prioritet var å få til en felles plattform for nyhetsstrømmen, forklarer kommunikasjonssjef Lovisa Lagerström Lantz.
Løsning
«Brukervennlig verktøy»
Og det var nettopp tidsaspektet som var den største utfordringen. Det var travelt, men ...
– … Vi klarte det! Alle de involverte forsto at det gjaldt å handle raskt, og at vi måtte fire på de høyeste visjonene for å lande en løsning som fungerte for alle innenfor de gitte tidsrammene.
Og en del av løsningen var å benytte seg av Sitevision.
– Vi visste at dette var et brukervennlig verktøy, og at det alltid har vært høyt rangert. Vi skulle også få en plattform som fungerte uansett hvilke andre systemer de ansatte var i.
«De ansattes Aftonbladet»
I dag har Alligos intranett blitt akkurat det man opprinnelig ville, den gitte kanalen for informasjonsflyten. Både på mobil og bærbar PC. Her får du oversikt over hva som skjer i nabolandene og hva som gjelder ved returer og kundebehandling. Her kan du via en smart søkefunksjon enkelt finne kontaktopplysninger til kolleger, følge med på digitale omvisninger og lese om og bli kjent med nye ansatte.
Resultater
Hva er dere mest fornøyd med?
– At det skjer ting på intranettet hele tiden, det har blitt som de ansattes Aftonbladet. Våre ansatte setter stor pris på det, og besøksfrekvensen er høy. Intranettet holder bedriften samlet, noe som er blitt avgjørende for bygging av vi-følelsen, og det gjør meg både stolt og glad.
Tagger
Dele