Blogg
Bør kunstig intelligens få lov til å skrive teksten?
– Kunstig intelligens fra et SEO-perspektiv
Selv om kunstig intelligens har gjort det enklere og raskere enn noensinne å lage innhold, er det noen ting du bør tenke deg om. Hva skjer med kvaliteten på nettsidene når de blir mer og mer like? Og hvordan rangerer du på Google når tekstene dine er basert på andre tekster som allerede er publisert?
Etter hvert som antallet AI-programmer og -tjenester fortsetter å øke, blir det stadig viktigere å tilby reell verdi for brukeren for å lykkes med SEO.
AI har endret spillereglene når det gjelder å produsere både tekst- og bildeinnhold på en rask og enkel måte. Men selv om AI skaper muligheter, kan det også være en trussel.
Hvordan da?
AI er god til å skape generisk innhold basert på innhold som allerede finnes og som allerede er synlig på søkemotorenes resultatsider. AI kan imidlertid ikke uttrykke unik ekspertise basert på erfaring på samme måte som menneskelige fingre mot et tastatur. ChatGPT, Gemini og andre henter enkelt sagt svarene sine fra en database. En database som vokser etter hvert som den mates med informasjon – men den er fortsatt begrenset.
Hvis alle skribenter utelukkende skulle basere seg på kunstig intelligens for å skape innhold, ville vi se mye av det samme, om og om igjen. Generisk innhold som oversvømmer nettet på grunn av AI. Og der ligger trusselen: Kvantitet med lav kvalitet.
Fordi det er så enkelt, er risikoen for deg som innholdsskaper at du tar snarveien og bruker AI for mye til å fylle bloggen din med innhold. Resultatet er et nettsted fylt med tekst som i bunn og grunn allerede er publisert andre steder. Siden du ikke bidrar med noe nytt, kan du ikke forvente at sidene dine skal rangere godt på Google og andre søkemotorer.
Selv selskaper som jobber med AI-skriving, innser dilemmaet og ansetter frilansskribenter for å produsere innhold til sine egne nettsteder. Selv om stadig flere bruker AI til å lage innhold, har etterspørselen etter dyktige skribenter faktisk økt.
Ekspertise og erfaring er uslåelig
Det er klart at du ikke kan stole utelukkende på kunstig intelligens når det gjelder innholdsproduksjon. Dels fordi menneskelig innsikt og kreativitet er uunnværlig, og dels fordi innholdet må være unikt og basert på fakta og ekspertise for å rangere høyt på søkemotorenes resultatsider.
Men hvordan bør jeg bruke AI?
Tenk på AI som assistenten din. Dropp instruksjonen "Skriv en artikkel om ...". Skriv i stedet artikkelen selv, og bruk AI til å finpusse den med tanke på lesbarhet og brukervennlighet. Eller hvorfor ikke be om tips til passende overskrifter for artikkelen basert på populære søk?
Noen eksempler på oppgaver du kan delegere til AI:
- Oppsummere informasjon fra en tekst du har skrevet
- Forkorting av eksisterende tekst
- Gjøre om lange avsnitt til punktlister
- Lage en tabell med informasjon du allerede har
Deretter kan du – eksperten! – kan fylle ut detaljene og tilføre unik innsikt og en dybde som bare en menneskelig berøring kan gi.
Lykke til med skrivingen!
Tagger
Dele
CMS
for intranett
Øk engasjementet og styrk kulturen på arbeidsplassen med et sosialt intranett.
CMS
for nettsteder
Skap engasjerende nettsteder med fokus på den digitale opplevelsen fra start til mål.