Blogg
En vinnende SEO-strategi – 5 trinn til suksess
Vellykket SEO krever en helhetlig strategi. Hva som er viktig for å komme høyt opp i søkeresultatene, varierer over tid, men noe som alltid er like viktig, er å fokusere på brukervennlighet. Hvis du klarer å få brukeren til å sette pris på innholdet ditt og ønsker å bli værende på siden, har du kommet langt. Hvis du i tillegg følger disse 5 enkle stegene, vil du ta SEO til neste nivå.
1. Analyse av søkeord
Å ta seg tid til å identifisere søkeord som er viktige for virksomheten din, er avgjørende for å lykkes. Hva googler folk som kan være interessert i produktene, tjenestene eller informasjonen vi tilbyr? Hvilke sider ønsker vi at brukerne skal finne? Når vi har svart på dette, analyserer vi disse sidene og tildeler dem et hovedsøkeord. Deretter samler vi alle søkeordene vi har identifisert i en liste. Det er viktig å huske at kunnskapen og ekspertisen om temaet ditt finnes i organisasjonen din, så dra nytte av den!
2. Innhold som konverterer
Nå som søkeordlisten er utarbeidet, er det snart på tide å begynne å jobbe med nettstedet. Men først må vi prioritere hvor vi skal begynne. For en del år siden var det naturlig å prioritere de søkeordene som hadde størst søkevolum, dvs. de søkeordene som flest googler. Det var nok også det mange i SEO-bransjen anbefalte. I dag anses denne tilnærmingen som ganske utdatert. Det er slett ikke sikkert at søkeordene med størst volum er de mest konverterende. Så hva er en konvertering? Vel, en konvertering er det vi ønsker at brukeren skal gjøre når de er på nettstedet. Det kan være alt fra å kjøpe et produkt, melde seg på et nyhetsbrev, fylle ut et skjema eller booke et møte. Hvilke søkeord har vi i listen der det er sannsynlig at brukerens intensjon fører til en konvertering?
Et eksempel fra Sitevision:
Søkeordet "build website" har 1000 søk per måned, og Sitevision leverer et CMS for nettsteder til bedrifter, organisasjoner og offentlig sektor.
Søkeordet"intranett-app" har 30 søk per måned, og Sitevision leverer en intranett-tjeneste der du kan ha intranettet med deg overalt, i en app på mobiltelefonen.
I dette eksemplet er anbefalingen å prioritere "intranett-app" til tross for det relativt lave søkevolumet. Dette fordi intensjonen bak søkeordet har større sannsynlighet for å føre til en konvertering. Dette forteller oss at en person som googler dette begrepet, er interessert i en tjeneste med intranett i en mobilapp.
Men Sitevision ønsker også å dukke opp på søk som "bygge nettside", noen av de som googler kommer kanskje fra en bedrift, en organisasjon eller en myndighet?
Absolutt, men med høyt søkevolum følger ofte høy konkurranse. Det er mange aktører som har nettsideverktøy som hovedprodukt, og blant dem som googler er det mange privatpersoner, altså ikke Sitevisions målgruppe. Det vil med andre ord ta lang tid og kreve store ressurser for oss å rangere på dette.
Prioriter etter intensjon først og søkevolum i andre rekke.
Nå kan vi begynne å optimalisere hver enkelt landingsside for de søkeordene vi har valgt.
Metatittel
Sidetittelen er den som vises i søkeresultatene og den som brukeren klikker på for å komme inn på siden. Den er derfor svært viktig. Til å begynne med bør sidetittelen selvfølgelig inneholde nøkkelordet som siden fokuserer på. Men helst også en oppfordring til handling.
Hva er da en god call-to-action i en tittel?
Avhengig av hva siden handler om, kan det være "komplett guide", "kom i gang i dag" eller lignende. For selv om det er viktig å ligge øverst i søkeresultatene, er det enda viktigere at folk faktisk er interessert og ønsker å klikke på søketreffet vårt.
Metabeskrivelse
Metabeskrivelsen er egentlig ikke lenger en rangeringsfaktor for Google, men den har et annet viktig formål, nemlig å gjøre søketreffet klikkbart og utfylle tittelen. Mange skanner søkeresultatene etter informasjon som svarer til søket, og i metabeskrivelsen har du muligheten til å fortelle med noen få ord hva den som klikker kan forvente seg på landingssiden.
Overskrifter og bilder
For overskrifter er det viktig at du har en hovedoverskrift H1 som inneholder søkeordet som er i fokus, for da forstår brukeren umiddelbart at du har havnet på rett sted. Deretter deler vi opp teksten i kortere avsnitt med H2-overskrifter eller underoverskrifter, slik at den blir lett å lese.
Når det gjelder bilder , er det lurt å navngi dem med det søkeordet vi vil vises på, så hvis vi for eksempel har et bilde som representerer intranettappen, kan bildet kalles "intranettapp" og deretter få en såkalt alt-tekst eller bildebeskrivelse.
Dette finner du i redigeringsgrensesnittet i Sitevision under innstillinger for hvert bilde.
En bildebeskrivelse hjelper både Google med å forstå hva bildet representerer slik at du kan vises i bildesøk, men også skjermlesere hvis brukeren ikke kan se.
3. Øke hastigheten
Det er ingen hemmelighet at et tregt nettsted er en kilde til frustrasjon hos brukerne. I en fersk undersøkelse ble brukere i Storbritannia og USA spurt om hvor viktig det er at nettstedet er raskt. Over halvparten av dem svarte at de ville ha en negativ holdning til et selskap, en organisasjon eller en offentlig etat med et tregt nettsted. I tillegg kan problemer med hastigheten føre til tapte inntekter. Det er beregnet at en nettbutikk som selger for 100 000 SEK per dag, taper 2 500 000 SEK per år på grunn av 1 sekunds forsinkelse på nettstedet. Det er derfor stor grunn til å fokusere på å få nettstedet til å laste raskt.
En enkel måte som kan gjøres direkte i Sitevision CMS er å konvertere ressurskrevende bilder til WebP-format, et høyreklikk på et bilde i mediebiblioteket og velg "konverter til WebP." Vanskeligere enn som så er det ikke!
4. Brukervennlighet
Et brukervennlig nettsted verdsettes høyt av både Google og brukeren, så det er grunn til å bruke tid på dette punktet.
For enkelhets skyld deler vi brukervennligheten inn i to hovedområder: informasjon og navigasjon.
Informasjon
Si det med så få ord som nødvendig for å gjøre budskapet tydelig. Ingen gidder å sitte og lese store mengder tekst, de fleste skanner innholdet med øynene. Derfor samler vi det viktigste vi ønsker å si i kulepunkter og/eller fet tekst.
Navigasjon
En logisk menystruktur er avgjørende for at brukerne skal finne det de leter etter og bli værende på nettstedet. Den er også viktig fra søkemotorens perspektiv. Hvis Google skal finne sidene våre og indeksere dem, må de forstå strukturen.
Derfor er det viktig at vi bygger nettstedet etter regelen om at hjemmesiden etterfølges av hovedkategorier og deretter eventuelle underkategorier for hver av disse. Enkelt sagt et logisk kategoritre.
5. Lenker
Klikk her for å lese mer om intranett fra Sitevision.
Säffle kommune har satset på sosiale funksjoner i intranettet, les mer her.
Du finner mer informasjon om Sitevisions mobilapp her.
På siden https://www.sitevision.se/cms-for-intranat kan du lese mer
Ja, dette er faktisk tilfelle på mange nettsteder. Skjønner du hva problemet er? Hvis ikke, kommer vi til det om et øyeblikk. Interne lenker er viktige, både for å få brukeren til å bli og oppdage mer av innholdet vårt, men også for at søkemotoren skal forstå hvordan innholdet henger sammen.
Så hva er galt med å gjøre som i eksemplet ovenfor?
Vel, den delen av en tekst som vi velger å gjøre til en lenke, kalles ankertekst, og det bør være et nøkkelord som er relevant for virksomheten vår, samtidig som det "antyder" hva brukeren kan forvente når de klikker på lenken. Det kan vi ikke gjøre når ankerteksten er "Klikk her", "les mer" eller "her".
Derfor bør vi i stedet sette opp tekstlenkene våre som i eksemplet nedenfor:
Her finner du alt du trenger å vite om intranett fra Sitevision.
Les også om hvordan Säffle kommune satset på et sosialt intranett.
Med Sitevision får du også intranettet i en app.
Vi sørger også for å koble nytt innhold til eksisterende innhold som kan relateres til hverandre, slik at vi binder sammen temaene som en helhet på nettstedet.
Oppsummering av SEO-strategien
SEO består av mange deler og må jobbes med kontinuerlig. Du blir aldri "ferdig" med SEO, for forholdene endrer seg og algoritmene forbedres hele tiden.
Men hvis du følger disse 5 punktene, vil du komme langt og se at både rangeringen og den relevante trafikken til nettstedet ditt øker. Lykke til!
Tagger
Dele
CMS
for intranett
Øk engasjementet og styrk kulturen på arbeidsplassen med et sosialt intranett.
CMS
for nettsteder
Skap engasjerende nettsteder med fokus på den digitale opplevelsen fra start til mål.