Blogg
Artificiell intelligens – en stadig viktigere del av nettsteder og intranett
I dette innlegget får bloggen besøk av Alexander Gustafsson fra Consid. Alexander har mottatt utmerkelsen Sitevision Most Valuable Professional tre år på rad. Og nå skal han snakke om AI.
Det har unngått få at kunstig intelligens, også kalt AI, er et hetere samtaleemne enn noensinne. Fra selvkjørende biler og droner til chatter og deepfakes.
Nylig publiserte jeg et innlegg på LinkedIn Lenke til et annet nettsted. om at kunstig intelligens sannsynligvis vil være mer involvert i skriveprosessen og bli en bevisst eller ubevisst del av tekstene vi bruker, for eksempel innlegg på sosiale medier eller nyhetsartikler. Det som var med innlegget var at alt var skrevet av nettopp kunstig intelligens, som fikk den enkle instruksjonen: «Skriv en artikkel på svensk om hvordan AI kommer til å skrive alle tekstene fremover».
Vi vet for lengst at bedrifter som Tesla bruker avansert kunstig intelligens til å gjøre bilene selvkjørende, og allerede i 2017 begynte Apple å inkludere Apple Neural Engine i blant annet iPhone, som gjør at du har kunstig intelligens i lommen uansett hvor du går. Det er Apple Neural Engine som gjør at du får flotte bilder, raskt kan finne alle bilder der en bestemt person forekommer, kan godkjenne betalinger med ansiktet ditt via FaceID og naturligvis også snakke med Siri.
Vi møttes også nylig av artikler om hvordan ChatGPT Lenke til et annet nettsted.s fremgang forårsaket «Code Red» hos Google, ettersom tjenester som ChatGPT kan være en trussel mot den tradisjonelle søkemotoren, siden den gir oss et velformulert svar på besøkerens spørsmål i stedet for en liste med lenker som Google viser i dag.
Microsoft har dessuten allerede integrert OpenAI (som ChatGPT er en del av) i søkemotoren Bing og nettleseren Edge. Med AI integrert rett i nettleseren kan du for eksempel raskt få et sammendrag av siden eller dokumentet du leser akkurat nå, hjelp til å skrive et innlegg på LinkedIn og mye mer.
Et bevis på at vi imidlertid bare er i oppstarten av AI-støtte, og at vi enn så lenge må gjennomgå og vurdere resultatene vi får fra AI, fikk vi tidligere i uken. Google annonserte nylig sin AI-chatbot kalt Bard Lenke til et annet nettsted.. Dessverre ble showet mindre vellykket, da Bard viste faktafeil i sin første demo.
Lenge har jeg imidlertid lurt på hvordan kunstig intelligens kan hjelpe oss i arbeidet med å skape den beste digitale arbeidsplassen eller den beste kundereisen på nettstedet.
I 2017 gjennomførte jeg en proof of concept (POC) sammen med en kunde der vi lot en AI øve på innholdet på nettstedet. Formålet var da å få et smartere og mer brukervennlig alternativ til nettstedets søkemotor, og tanken var en ny form for en «Vanlige spørsmål»-funksjon som kunne tolke de besøkendes spørsmål og henvise til rett svar. Dessverre ble aldri proof of concept lansert som en ferdig funksjon. Den store grunnen var nettopp at den kunstige intelligensen ennå ikke var god nok til at vi skulle være fornøyde med resultatet, først og fremst ikke på det svenske språket.
Siden 2017 har det skjedd mye i AI-verdenen, og mange av de webløsningene vi leverer i dag i form av intranett eller nettsider har ofte én eller flere funksjoner som bruker kunstig intelligens. Blant annet finner vi anbefalinger basert på besøksmønstre, kjøpsmønstre og årstider, men også hjelpemidler som automatisk oversettelse til andre språk eller forbedring av søkemotoren.
Det store spørsmålet er i stedet hva neste trinn er, og hvordan kundeopplevelsen (CX) og medarbeideropplevelsen (EX) vil endres fremover basert på kunstig intelligens i flere ulike former.
Hvis tjenester som ChatGPT og Bard blir stadig vanligere, der brukeropplevelsen er at du stiller et spørsmål og med én gang får et formulert og personlig tilpasset svar, i stedet for en lenke til en side, vil brukeren før eller senere forvente samme interaksjon på organisasjonens nettsted og intranett.
For eksempel hvis man som ansatt lurer på hvordan feriedagene påvirkes av foreldrepenger, må man i dag lete opp siden om feriedager på intranettet og lese seg frem til hvordan det eventuelt påvirker. Hva en ansatt forventer, er å enkelt kunne spørre intranettet «Jeg har vært borte 10 dager i år, hvordan vil det påvirke feriedagene?». Svaret man forventer er et tilpasset og velformulert svar som om du snakket med noen fra lønnsavdelingen. En AI som har lært seg personalhåndboken, som vet hvem som stiller spørsmålet og som også kan se og henvise til data fra lønnssystemet.
Ved å la kunstig intelligens trene på interne data som besøksmønstre, kundedata og salgsdata, vil nettsteder garantert kunne tilby en ny type personlig tilpasning og opplevelse der tekst, bilde og tilbud er personlig tilpasset for deg. Brukeropplevelsen vil sannsynligvis bestå av at kunstig intelligens vet hva du vil ha, når du vil ha det og hvordan du vil ha det uten at du selv har måttet stille spørsmålet. Dette er bare basert på tidligere mønstre fra deg og andre kunder.
Av ren nysgjerrighet har jeg allerede gjennomført en POC der OpenAI er integrert rett i Sitevision. Den første versjonen har først og fremst fokus på å hjelpe redaktøren med å skrive korrekte tekster, men integrasjonen kan hjelpe brukeren eller den besøkende på mange forskjellige måter.
Consid Lenke til et annet nettsted. har i dag et innovasjonsprosjekt der AI med sitt potensial er interessant og der interne og eksterne data brukes til å optimalisere utvalg og produkttilbud innen e-handel. For eksempel tar den hensyn til faktorer som salgstrender, lagerbeholdning, arrangementer, årstider og vær når den foreslår innkjøp. Dette optimerer salget og reduserer svinn og miljøpåvirkning.
Vi ser allerede i dag kunstig intelligens som kan generere forskjellige typer produktbilder. Du vil snart bli møtt av produktbilder i e-handel som er tilpasset deg med farger du liker og inspirasjon fra produktbilder fra dine tidligere kjøp. Et eksempel på dette i dag er hvordan strømmetjenesten Netflix bruker ulike forsidebilder og forhåndsvisninger for de samme seriene og filmene til ulike personer, alt basert på historikken i profilen.
Til slutt spurte jeg min kollega Patrik Zetterström, én av Sveriges fremste AI-eksperter, hvordan han tror at nettsteder blir påvirket av kunstig intelligens de nærmeste årene.
«Jeg tror at redaktørene vil dra nytte av AI for å skape relevant og flott innhold på en effektiv måte. De kan få hjelp med formuleringer og å korrigere tekster med passende bilder i en elegant layout.»
Jeg passet også på å stille samme spørsmål til Johan Albertsson, medgrunnlegger av AI-selskapet Rek.AI, som vi samarbeider mye med i våre leveranser av intranett og nettsteder.
«Jeg tror vi gang på gang vil bli forbløffet over hvor store skritt AI tar i årene som kommer. Foreløpig utvikles AI ofte som individuelle puslespillbiter, men det er når man kombinerer bitene at vi vil se store paradigmeskifter.»
Hvordan tror du at AI vil påvirke arbeidet ditt og brukerne av nettstedet og intranettet? Er du nysgjerrig på hvordan vi kan implementere AI på nettstedet, intranettet eller lignende?
Ta gjerne kontakt med meg!
Tagger
Dele
CMS
for intranett
Øk engasjementet og styrk kulturen på arbeidsplassen med et sosialt intranett.
CMS
for nettsteder
Skap engasjerende nettsteder med fokus på den digitale opplevelsen fra start til mål.