Blogg
Å introdusere nye kunder til Sitevision – det morsomme og utfordringene
I løpet av våren besøker vi Sitevisions blogg av våre Most Valuable Professionals, som deler kunnskap og ekspertise. Og hva er bedre enn å dele? Først ut er Björn Alexandersson fra Limepark som snakker om kunder som er midt i sitt første Sitevision-prosjekt. Følg med!
Gjennom årene – og fremfor alt i det siste – har Limepark fått den store æren av å være med og lose kunder som er nye i Sitevision-sfæren inn i Sitevision. Jeg har sett at det er elementer i disse prosjektene som skiller seg fra prosjekter sammen med kunder som er Sitevision-rever, og som vet mye om Sitevision. Jeg tenkte kort å beskrive de punktene og problemstillingene vi støter på når vi jobber i prosjekter der nye kunder skal implementere et nytt nettsted i – og samtidig introduseres for – Sitevision.
"Slik gjorde vi det i det gamle systemet. Vi er vant til det, og det fungerer bra. Kan vi gjøre det på samme måte i Sitevision?"
Kan vi gjøre som før?
Dette spørsmålet er blant de første vi møter på. Noen ganger allerede i innkjøpsfasen. Det er en morsom spørsmålsstilling, fordi den åpner for veldig mye diskusjon. Svaret er som regel: Ja, det kan dere, men det finnes sannsynligvis mer kostnadseffektive måter å implementere det på hvis vi benytter funksjoner som er innebygd i Sitevision.
For å bli konkret kan jeg for eksempel bruke Kontaktkort. I mange andre systemer bygger man opp en struktur eller funksjon for å kunne vise kontaktinformasjon på nettstedet. Det blir en sentral håndtering av kontaktinformasjonen som deretter kan brukes rundt om på nettstedet. Det er ofte en funksjon som er utviklet fra scratch med kravspesifikasjon og utviklingstimer.
For å løse dette i Sitevision er det naturligvis mulig å utvikle samme funksjonalitet igjen – men Sitevision kommer med ekstremt mange små, praktiske funksjoner som man kan bruke utenfor boksen.
- Sitevision har en struktur for å håndtere kontaktinformasjon i Brukere.
- Sitevision har mulighet til å koble brukere til sider via metadata.
- Det finnes en rekke moduler som kan brukes på ulike måter.
Hvis kunden justerer litt på måten de jobber med noe på, finnes det som regel veldig enkle måter å løse ting på som kommer til å fungere over tid. De øktene der vi har disse diskusjonene pleier å være veldig givende både for kunden og meg selv – vi snakker i detalj om hvordan Sitevision fungerer og hvordan det går å jobbe i plattformen. Utrolig morsomt 😊
Hvilket selvgående nivå vil du ha?
Alt vi gjør, kan du også gjøre med riktig opplæring og erfaring, pleier jeg å si. Men vil du det? Å snakke med kunden i starten om hvor selvgående kunden vil og skal være, er kjempeviktig.
Hvis kunden vil være veldig selvgående, men ikke kommer til å jobbe så mye med nettstedet, må vi bruke så mange standardkomponenter som mulig og holde igjen på de komplekse løsningene.Vil kunden i stedet bare arbeide med innholdet og den redaksjonelle delen og få hjelp med utviklingen, optimerer vi leveransen for det.
Vi har kunder som vi leverer et nettsted til, som så tar det og flyr selv. Når vi er innom dem av og til, har de lansert alt fra nye nettsteder til kampanjer. De trengte bare en god start og tar seg av resten selv. Deretter har vi kunder som sier fra når de vil at noe skal endres på nettstedet. Avhengig av hvor selvgående du vil være og hvor mye tid og ressurser du vil ha tilgjengelig, finnes det ulike veivalg i leveransen.
Hvor fleksibelt vil du jobbe?
På Sitevisiondagene i 2022 snakket både Kungsbacka og Skellefteå om sine leveranser. Vi i Limepark leverte til Kungsbacka og Soleil leverte til Skellefteå. Det var to helt forskjellige leveranser – med to helt ulike krav til fleksibilitet.
Se gjerne på de to ulike forelesningene fra Sitevisiondagene. Begge er veldig gode og lærerike.
Fleksibilitet krever mer kunnskap. Hvis vi tar eksempelet med tekst på farget plate:
- Ingen utvikling
- Krever at redaktøren vet hvordan det fungerer i Sitevision
- Krever at redaktøren har et øye for design, slik at det blir flotte fargekombinasjoner
- Krever at redaktøren har kunnskap om hvordan den tester tilgjengelighet (f.eks. kontraster)
- Gjennom modul med eget valg av tekst og farge
- Krever at redaktøren har et øye for design
- Krever at redaktøren har kunnskap om hvordan den tester tilgjengelighet (f.eks. kontraster)
- Gjennom modul med eget valg av tekst og temaer
- Krever at redaktøren kan formulere gode tekster
Forskjellen er altså hvor mye tanke og arbeid som har gått inn i funksjonen før den «slippes ut».
Dette er diskusjoner som vi og kunden må ha fortløpende gjennom prosjektet. Min erfaring er at fleksible leveranser fungerer over tid i prosjekter der det er få redaktører med mye tid og kunnskap. Hvis kunden har flere redaktører med varierende kunnskap, er det best å ta så mange valg som mulig allerede i utviklingsfasen – slik at det daglige arbeidet forenkles.
Å lose mellom funksjoner i Sitevision
Det er veldig morsomt å lose nye Sitevision-kunder mellom funksjoner og løsninger i Sitevision. Det finnes ofte minst tre måter å løse noe på, og hvilken som passer best avhenger blant annet av faktorene som jeg har tatt opp ovenfor. Så jeg gjør det med største ydmykhet – jeg må vite hvordan det skal brukes og forvaltes for å kunne foreslå en løsning som fungerer over tid.
Dette er punktet jeg gjerne bruker ekstra tid på når jeg er prosjektleder for nye Sitevision-kunder. Det er en ansvarlig jobb å sørge for at Sitevision lander godt i en organisasjon, og det er fantastisk morsomt å se når løsningene kommer til nytte. Uansett om det handler om en kunde som kommer til å fly selv, eller om det handler om et langsiktig, nært utviklingsarbeid.
Lykke til! Ta kontakt hvis du vil diskutere noe 😉
Tagger
Dele
CMS
for intranett
Øk engasjementet og styrk kulturen på arbeidsplassen med et sosialt intranett.
CMS
for nettsteder
Skap engasjerende nettsteder med fokus på den digitale opplevelsen fra start til mål.