Blogg

Nettsteder som redder verden?

Del 2: Retningslinjer for tydelige lenker, overskrifter og lister

Alle vil vel bidra til FNs globale mål? Selv om målene er formulert ut fra en nødsituasjon, påvirker de også virksomheter i lille, trygge Sverige.

Denne bloggen handler om organisasjonen ABC og hvordan deres arbeid med nettstedet bidrar til FNs globale mål. I del 2 beskriver vi hvordan ABC utnyttet nettstedets form for å gjøre det søkbart og brukervennlig for alle. Del 1 handlet om hvordan ABC tok kontroll over innholdet på nettstedet og del 3 vil handler om det språklige uttrykket på nettstedet.

Del två av Språkkonsulternas bloggserie "Webbplatser som räddar världen?"

Del 2: Retningslinjer for tydelige lenker, overskrifter og lister

I arbeidet med å forbedre ABCs nettsted, vurderer prosjektgruppen mulighetene for formgivning som finnes på hver nettside. De vet svært godt hvor viktig det er å formulere lenker, overskrifter og lister på en klok måte. Da kan de maksimere de besøkendes muligheter til først å finne frem til nettstedet og deretter navigere på det.

De innser også hvor viktig det er å fjerne hindringer for alle besøkende på nettstedet, uansett funksjonsevne. De vet at tydelige overskrifter forenkler navigeringen, og at lister fremhever strukturen. De begynner med å gå gjennom lenkene på de sidene som skal være igjen.

Logiske lenker leder besøkende riktig

Mens de har prioritert og ryddet opp på sidene, har prosjektdeltakerne lagt merke til at mange sider inneholder lenker som ikke sier så mye om hvor de leder: lenker som Les mer eller Klikk her.

Prosjektgruppen bestemmer seg for å erstatte alle disse lenkene og formulere dette prinsippet: Skriv inn hver lenke slik at den har samme navn som overskriften på siden den leder til (målsiden). Lenken til siden om ABCs virksomhet heter for eksempel, svært beskrivende, Dette gjør ABC. De kontrollerer samtidig at sidetittelen på målsiden (den som vises i søkeresultatene) er Dette gjør ABC, og at hovedoverskriften på siden også er Dette gjør ABC.

Overskrifter gir brukerne egenmakt

På selve sidene jobber prosjektgruppen videre med mellomoverskriftene. De vet at overskriftene er viktige både for søkemotorer og besøkende.

De formulerer derfor overskrifter som beskriver innholdet og gir de besøkende oversikt. De besøkende skal bare skanne siden for å forstå hva teksten inneholder, og dermed kunne gå videre til den delen som interesserer dem. Prinsippet de følger er: Overskriftene på en side skal beskrive innholdet i avsnittene på siden og være formulert som en påstand, eller et spørsmål som besvares rett under overskriften. ABC har for eksempel en side som handler om å jobbe i ABC: Å jobbe hos oss i ABC. På den siden bruker de overskriftene Ledige stillinger i ABC, ABCs verdier og Møt ABCs ansatte.

Formatmaler gjør sidene søkbare og gir besøkende oversikt

Når prosjektgruppen går gjennom sidene, er de nøye med å formatere overskriftene med formatmalene som finnes i publiseringsverktøyet, i stedet for bare å markere overskrifter med for eksempel fet skrift. Det gjør de både for søkemotorenes og for tilgjengelighetens skyld. De vet at søkemotorene straffer nettsider som har uformaterte underoverskrifter – og underoverskrifter som ikke beskriver innholdet.

Den som leser en nettside med skjermleser trenger også korrekt formaterte overskrifter. En skjermleser kan lese opp alle overskrifter på en side, og på den måten også gi de besøkende oversikt over de ulike delene av siden – spesielt hvis underoverskriftene beskriver innholdet godt.

I retningslinjene snakker prosjektgruppen om hvordan overskriftene skal være formatert på ABCs nettsted.

  • Hver nettside skal ha en eneste hovedoverskrift med overskriftstaggen <h1>.
  • Det høyeste nivået av mellomoverskrifter skal ha overskriftstaggen <h2>.
  • Neste nivå skal ha taggen <h3>.
  • Hvis det er behov for dypere overskriftsnivåer, skal de komme i rekkefølgen <h4>, <h5> og <h6>.

Lister fremhever innhold på siden

Prosjektgruppen sørger for å lage punktlister der det passer på nettsidene. Punktlistene bidrar til å gjøre sidene oversiktlige og fremhever det som er viktig på nettsiden.

Det finnes mange regler for å lage lettleste og symmetriske punktlister. Prosjektgruppen vet at reglene kan bli overveldende for mange skribenter. Derfor bestemmer de seg for å lage tre typer punktlister som skribentene kan bruke som forbilder. De oppfordrer skribentene til bare å bruke disse typene.

Type 1 Bruk hele setninger, både i innledningen og i hvert punkt. Lag stor bokstav og punktum som vanlig. Skriv kolon etter innledningen.

I ABC har vi tre hovedkanaler for kommunikasjon:

  • Facebook bruker vi til å markedsføre produkter og tjenester.
  • Hos Linkedin kommuniserer vi selskapsnyheter, men selger ikke.
  • Instagram viser hvem vi er i tekst og bilder, med innlegg om interne aktiviteter og kundeaktiviteter.

Type 2 Start med en fullstendig setning og la hvert punkt være ett eller noen få ord. Avslutt den innledende setningen med kolon. Sett punktum på slutten av punktlisten.

Vi samarbeider med følgende organisasjoner:

  • idrettsforeninger
  • ideelle organisasjoner
  • kooperativ.

Type 3 Gjør hele listen til en enkelt setning som begynner med innledningen og avsluttes etter siste punkt.

Hvis du jobber i ABC, får du

  • kompetente kolleger
  • regelmessig kompetanseutvikling
  • fleksibel arbeidstid.

Forbedre retningslinjene kontinuerlig

Prosjektgruppen jobber med, og kompletterer hele tiden retningslinjene for nettstedet med nye råd – nå om overskrifter, lenker og lister. De informerer og utdanner fortløpende alle som i fremtiden vil trenge retningslinjene. Nå er det delvis nye grupper som får opplæring: Ikke bare de sakkyndige og den lille nettredaksjonen, men også de mange som produserer innhold til nettstedet.

En ny bølge av lettelse skyller over ABC: «Nå vet vi hva som gjelder.»

Med retningslinjer for tydelige lenker, overskrifter og lister kan du bidra til disse målene

Alle sider som er igjen på ABCs nettsted har nå beskrivende lenker, innholdsrike overskrifter og punktlister som fremhever innhold. Men hvilke av FNs globale mål har prosjektgruppen bidratt til?

  • Mål 7: Bærekraftig energi for alle
    Prosjektet har sannsynligvis redusert ABCs behov for energi ved å redusere antall klikk frem og tilbake på nettstedet. Med gode lenker og overskrifter finner brukerne frem med en gang.
  • Mål 8: Anstendige arbeidsvilkår og økonomisk vekst
    De ansatte i ABC har fått retningslinjer som tar bort stress og bidrar til at de har det bra på jobben.
  • Mål 16: Fredelige og inkluderende samfunn
    Nettstedet er nå mulig å navigere på for alle, uansett funksjonsevne.

Les mer om organisasjonen ABC i del 1 og 3 på bloggen vår. Del 1 handler om hvordan ABC tok kontroll over innholdet på nettstedet. Del 3 handler om det språklige uttrykket på nettstedet.

Tagger

Dele

CMS
for intranett

Øk engasjementet og styrk kulturen på arbeidsplassen med et sosialt intranett.

Raskt i gang med startklare maler

Samle styrkene – integrer andre systemer

Sikker og svensk skytjeneste

Alltid i nærheten i mobilappen

Brukervennlig og nettbasert grensesnitt

CMS
for nettsteder

Skap engasjerende nettsteder med fokus på den digitale opplevelsen fra start til mål.

Tilpass mer

Nettanalyse rett i grensesnittet

Lett å bygge tilgjengelig

Sikker og svensk skytjeneste

Brukervennlig og nettbasert grensesnitt

CMS for intranett og nettsider

Bestill en demo

Under en demo vil du se eksempler på hva du kan gjøre i Sitevision – og hvor enkelt det er å lage innhold. Prøv produktet, få svar på spørsmålene dine og oppdag en verden av muligheter. Demoen er gratis, og du forplikter deg ikke til noe.

Følg (med) oss