Blogg
Nettsteder som redder verden?
Del 1: Ta kontroll over innholdet med tydelige retningslinjer
Alle vil vel bidra til FNs globale mål? Selv om målene er formulert ut fra en nødsituasjon, påvirker de også virksomheter i lille, trygge Sverige.
Denne bloggen handler om organisasjonen ABC og hvordan deres arbeid med nettstedet bidrar til FNs globale mål. Del 1 handler om hvordan ABC tok kontroll over innholdet på nettstedet. I del 2 vil vi beskrive hvordan ABC utnyttet formen på nettsidene for å gjøre nettstedet søkbart og lett tilgjengelig for alle. Del 3 handler om det språklige uttrykket på nettstedet.
Del 1. Ta kontroll over innholdet med tydelige retningslinjer
Organisasjonen ABC har bestemt seg for å forbedre nettstedet som de lanserte i 1999. De ansetter et byrå og en prosjektgruppe. Utgangspunktet for bestilleren på ABC er å fokusere på teknologien. «Innholdet migrerer vi bare. Det er jo bra som det er.»
Men oj, så mange sider det er på nettstedet! Når prosjektgruppen begynner å grave blant sidene, kommer det flere problemer til overflaten. Webteamet sier: «Vi har ikke oversikt! Vi kan ikke gjøre alt dette!». Og de som har ansvar for innholdet: «Vi finner ikke selv innholdet på nettstedet! Og vi vet ikke hva våre besøkende finner!». ABCs brukerstøtte forteller om mange og forvirrede samtaler med brukere som har funnet uaktuelle sider og sider med feil informasjon. Prosjektgruppen innser også at de gamle nettsidene er vanskelige å navigere i, spesielt for brukere med nedsatt funksjonsevne.
Og dessuten – alle i ABC har en gnagende følelse: er ikke et urimelig stort nettsted en byrde for miljøet? Det innebærer vel et negativt klimaavtrykk?
Retningslinjer for tydelighet og bærekraft
Hva kan du gjøre? Prosjektlederen formulerer en plan med sin prosjektgruppe, og sammen skrider de til verket. En bærende del av planen er langsiktig bærekraft. Målet er å lage retningslinjer som alle som jobber med nettstedet kan følge, og som de kan spre i organisasjonen. Men fordi de vet at det er vanskelig å utarbeide retningslinjer uten kontekst, bestemmer de seg for å arbeide integrert: retningslinjene får vokse frem i takt med at arbeidet skrider frem.
Arbeidet med å ta kontroll over innholdet skjer i tre trinn, som også vil gjenspeiles i retningslinjene:
- Se sidenes besøksstatistikk.
- Avgjør om sider skal forbedres, slås sammen eller slettes.
- Ta bort sidene på riktig måte.
Se sidenes besøksstatistikk
Prosjektgruppen innleder arbeidet med å finne ut hvor mange besøkende de ulike sidene har. De bruker analyseverktøy til både å se sidevisninger nylig og sidevisninger i lengre tid tilbake. Hvis en side skal konvertere de besøkende til en handling, sørger de også for å måle målet med siden og se hvor godt den konverterer.
Allerede nå kan prosjektgruppen konstatere at det finnes mange sider som kan fjernes. De lager en liste over nettsider som har få besøk eller lav konverteringsgrad.
Forbedre, slå sammen eller slette?
Når de vet hvordan hver side presterer, er det på tide å tenke over hvorfor. Er det vanskelig å finne siden via lenker og navigering? Fanger ikke siden inn nøkkelordene som målgruppene søker på? Finnes det kanskje flere sider på nettstedet som konkurrerer om samme søkeord? Prosjektgruppen stiller også spørsmål ved sidene: har hver side et tydelig formål og et tydelig ønske om konvertering?
Det viser seg at det vrimler av sider som overlapper hverandre, både når det gjelder innhold og søkeord. Noen sider kan ikke finnes via menyene. Og mange sider har et utydelig formål og mål.
Prosjektgruppen går nå gjennom listen over sider og bestemmer tre typer tiltak:
- Forbedre siden slik at den får flere besøkende eller konverteringer, for eksempel ved å rette teksten mot andre nøkkelord eller synliggjøre siden i meny og via lenker.
- Slå sammen flere sider til én.
- Slett sider.
Hvis prosjektgruppen ikke kan bli enige om hva de skal gjøre med en side, går de til prosjektlederen som avgjør saken, som regel i samarbeid med sakkyndige.
Nå finnes det en plan for å slette sidene og gjøre de sidene som blir igjen betydelig bedre. Og lærdommene tar de med seg inn i retningslinjene.
Ta bort sider på riktig måte
Noen sider må rett og slett tas bort. Og de som skal bort, fjerner de på riktig måte, slik at de ikke bryter eventuelle lenker til siden som havner i papirkurven. Mange brutte lenker kan påvirke søkemotoroptimaliseringen negativt.
Derfor gjør de alltid to ting når de fjerner en side:
- Avindekserer siden slik at den ikke dukker opp i søkeresultatene.
- Omdirigerer sidens nettadresse til en annen egnet side på nettstedet.
Ryddet nettsted og retningslinjer på stedet
Nå har prosjektgruppen tatt bort nesten halvparten av de opprinnelige sidene. De har også formulert retningslinjer for hvordan alle i ABC kan tenke når de vil opprette nye sider, slå sammen og slette nettsider. Webteamet tar ansvar for å forvalte retningslinjene. Prosjektgruppen foreslår også et nettverk som løpende skal få mulighet til å utvikle retningslinjene. Fagkyndige inngår naturligvis i nettverket.
De utfyller retningslinjene ved å beskrive hvem som har ansvar for hva: Webteamet bestemmer hvilke nettsider som skal være til stede, fordi de har oversikt over nettstedet. Sakkyndige bidrar med kunnskap om innholdet.
Nå vil de spre ordet i hele ABC. De holder informasjonsmøter og kurs om retningslinjene og ansvarsfordelingen, og de merker da tydelig at de er etterlengtede. En følelse av trygghet sprer seg når alle vet hva som gjelder.
Ta kontroll over innholdet med tydelige retningslinjer – da bidrar du til disse målene
Alt er nå bra og vel. Mange sider er tatt bort uten at viktig innhold er forsvunnet. Men hvilke av FNs globale mål har prosjektgruppen bidratt til?
- Mål 7: Bærekraftig energi for alle
Prosjektet har sannsynligvis redusert ABCs behov for energi ved å redusere antall nettsider. - Mål 8: Anstendige arbeidsvilkår og økonomisk vekst
De ansatte i ABC slipper stresset med å ha et nettsted de ikke har kontroll på. Det er nå enkelt å få oversikt over egne ansvarsområder på nettstedet og intranettet. - Mål 12: Bærekraftig forbruk og produksjon
ABC har sørget for at webproduksjonen er langsiktig bærekraftig, i og med at det nå finnes retningslinjer for å slette innhold og retningslinjer for å legge ut nytt innhold – og hvem som skal gjøre det.
Les videre om organisasjonen ABC i del 2 og 3 av bloggen vår. Del 2 vil beskrive hvordan ABC utnyttet nettstedets form for å gjøre det søkbart og lett tilgjengelig for alle. Del 3 handler om det språklige uttrykket på nettstedet.
Tagger
Dele
CMS
for intranett
Øk engasjementet og styrk kulturen på arbeidsplassen med et sosialt intranett.
CMS
for nettsteder
Skap engasjerende nettsteder med fokus på den digitale opplevelsen fra start til mål.